Portfolio

Varumärke för Meta Bytes

Att erövra världen med dåliga skämt

Meta Bytes är en liten men kompetent spelare i tech-branschen. För att bättre spegla vilka de är och vad de gör skapades en varumärkesplattform och ny visuell identitet. Utifrån den grundläggande plattformen var det naturligt att skapa en företagspresentation och en hemsida som direkt etablerar en kunddialog.

All copy skrevs på engelska.

Meta Bytes brand position

Att växa med skön stil

 

Meta Bytes är noga med mycket, men framförallt med att utveckla kundanpassad tech som hjälper kunderna att göra bättre och mer lönsamma affärer. Som alla tech-nördar vill de skapa snygg teknik men den har alltid affären i fokus.

Att växa utan att sälja sin själ

 

I arbetet inför att forma det nya varumärket blev det uppenbart att ”dåliga skämt” är en enande faktor inom Meta Bytes. Därför blev ”bad jokes” en röd tråd genom varumärkesplattformen, som symbol för företagets avslappnade kultur. Tillväxtambitionerna är riktigt höga men det är viktigt att det inte sker genom att urholka företagets själ.

Meta Bytes vision

En webb som håller löftet och speglar själen

 

Hemsidan måste naturligtvis spegla varumärkesplattformen och engagera besökarna. Här kan du både få ett dåligt skämt och göra en enkel analys av din affärssituation.

Meta Bytes bad joke

Employer branding för Geomatikk

Att omvandla värderingar till superkrafter

Geomatikk utför den samhällsviktiga tjänsten att skydda infrastruktur i mark mot grävskador. Det innebär att markera var nedgrävda ledningar finns och att mäta in och dokumentera nya eller befintliga ledningsnät. Geomatikk värnar om en familjär kultur trots att de är rikstäckande, har flera kontor och många medarbetare som arbetar självständigt i fält. För att enas kring värderingarna skapades konceptet ”Geohjältarna” och en e-utbildning för alla medarbetare.

 

Och ja, alla fick en isskrapa hemskickad som present.

Årets geohjältar

E-utbildningen kompletterades med gemensamma diskussioner, grupp- eller avdelningsvis. Avsikten var vanliga möten men de blev istället digitala på grund av pandemin. Arbetet mynnade ut i att alla fick chansen att nominera kollegor till Årets Geohjälte. Fyra hjältar för varje superkraft valdes sedan och fick pris på (den digitala) julfesten. Tanken är att detta ska bli ett årligen återkommande evenemang för att hela tiden utveckla arbetet med värderingar och skapa stolthet och glädje i organisationen.

En karriärsajt som speglar värderingarna

Unga människor ställer idag höga krav på meningsfullhet i yrkeslivet. Arbetsgivare som inte har schyssta värderingar eller inte lever som de lär riskerar att väljas bort.

För Geomatikk utvecklade vi en karriärsajt med copy, design och funktioner som speglar värderingarna, till exempel värderings-quizzet ”Är du en Geomatikkare?”

Se sajten

Startsida Geomatikk.se/karriär

Varumärke för Rebel Light

Att revolutionera med grymt schysst ljus

Rebel Light har bestämt sig för att revolutionera en konservativ och stelbent bransch, en lampa i taget. Med ett helt cirkulärt erbjudande som aldrig ger avkall på estetik och människors välmående sätts allt ljus på belysning och dess betydelse för en bättre värld.

 

Uppdraget omfattade varumärkesplattform, kommunikationsplattform och en inspirerande skrivarstuga för alla medarbetare med säljfunktion.

Rebel Light

Varumärke för Boson Energy

Att rädda världen med sopor

Boson Energy drivs av missionen ”To bring clean air to future generations by solving the world’s waste problem”. Företaget utvecklar en teknik för att omvandla icke-återvinningsbart avfall till vätgas för drivmedel i lokala ekosystem.

 

Arbetet med Boson Energy omfattade en helt ny varumärkesplattform, kommunikationsplattform, hemsida och visuell identitet. All copy skrevs på engelska.

Under Om oss finns varumärkesbudskapen samlade.

Boson Energy brand platform

Varumärke för TJB

Att skapa Nordens bästa takaffär

TJB är ett mycket innovativt och entreprenörsdrivet företag som tillverkar och säljer produkter för taksäkerhet och tak. Målgrupp är främst byggvaruhandeln.

 

För att komma ifrån listprisdiskussionen behövde TJB finna ett affärsmässigt fokus som formulerades i en helt ny varumärkesplattform med visionen: Nordens bästa takaffär

och ett attraktivt kundlöfte: En bättre takaffär.

Sociala medier för Grävallvar

Att öka förståelsen för att förhindra grävskador

Grävallvar är ett branschinitativ för att minska grävskador. Post- och Telestyrelsen, flera av Sveriges största el- och fibernätägare samt Maskinentreprenörerna startade initiativet som i olika kanaler sprider kunskap om varför grävskador är ett stort problem och hur de kan undvikas.

 

Inlägg på Instagram och Facebook i en ton utan pekpinnar är den huvudsakliga kommunikationen. Webbsajten Grävallvar sprider kunskap med artiklar och filmer och samlar namnunderskrifter från entreprenörer att de gör vad de kan för att undvika grävskador.